Száguldó Cirkusz

Hamilton hibába kergette Rosberget, Massa dobogón Monzában

Nico Rosberg elfékezését kihasználva Lewis Hamilton idei hatodik győzelmét aratta az Olasz Nagydíjon. A Mercedes angolja ezzel 22 pontra faragta le a hátrányát a vb-pontversenyt vezető német riválisa mögött. A Williamsek csatájából ezúttal Felipe Massa került ki jobban, a brazil 27 futam után állhatott fel ismét a dobogóra. Bottas elrontott rajtja után a negyedik, Ricciardo hasonló helyzetből az ötödik helyre kapaszkodott vissza, szenzációs előzésekkel. Leszerepelt otthon a Ferrari: Alonso az elektromotor hibájából kiesett, Räikkönen pedig Magnussen büntetésének köszönhette a 9. helyet.

Hamilton, Rosberg és Massa pezsgőzhetett az Olasz Nagydíj dobogóján

Hamilton, Rosberg és Massa pezsgőzhetett az Olasz Nagydíj dobogóján

Csalódniuk kellett mindazoknak, akik arra számítottak, hogy Monzában is folytatódni fog a két Mercedes-pilóta, Nico Rosberg és Lewis Hamilton kakasviadala. Noha a két versenyző nemigen nézett egymás szemébe egész hétvégén, Toto Wolff csapatvezető kemény szavakkal gondoskodott róla, hogy egyiküknek se jusson eszébe tovább feszíteni az amúgy is pattanásig feszült húrt a pályán. Az egész hétvége enyhe Hamilton-fölényben telt, és noha mindkét pilótának akadtak műszaki problémái (Hamilton autója nem indult a péntek délutáni szabadedzés elején, ezért egy óra menetidő kiesett számára; Rosberg W05-ösének váltóvezérlésében pedig az egyik elektronikus érzékelőt kellett kicserélni a 3. tréningen), végül az angol uralta a kvalifikációt és a verseny második felét is.

Hamilton elrontott rajtja ellenére harmadszor is nyert Monzában, a leggyorsabb kört is megfutotta

Hamilton elrontott rajtja ellenére harmadszor is nyert Monzában, a leggyorsabb kört is megfutotta

Hamilton elrontotta a rajtot, a pole-ból indulva a negyedik helyre esett vissza, Felipe Massa Williamse és az ötödik rajtrácsról remekül elrugaszkodó Kevin Magnussen McLarenje mögé. „Van egy gomb a kormányon, ami kiválasztja a rajtprogramot. Amikor megállok a felvezető kör után (a rajtrácson), ennek segítségével beállítom a kuplung befogási pontját, sebességbe teszem a váltót és kis gázt adok. A program kordában tartja a motor fordulatszámát. Ezután csak fel kell engedni a kuplungot és megvan a tökéletes rajt – de az egész most nem működött. Szerencsém volt, hogy csak három helyet estem vissza“ – magyarázta Lewis a rossz rajtja okát.

A Mercedes-erőforrás azonban remekül húzott, és az angol a 10. körre visszakapaszkodott a második helyre. Onnantól csak az lebegett a szeme előtt, hogyan érheti utol a csapattársát, amit Rosberg megkönnyített számára. A német először a 9. fordulóban, majd a kerékcseréket követően, a 29. kör elején megint elfékezte magát a Prima Variante előtt, át kellett szlalomoznia a védő gumibálák között, és mire visszatért a pályára a Curva Grande elején, bottal üthette Hamilton nyomát. Hamilton egyébként versenymérnöke, Peter Bonnington tanácsa ellenére szórta a leggyorsabb köröket a 25. körben megejtett kerékcseréje után. „Úgy éreztem, az autó a lehető legjobb formában van. A fogyasztásom jobb volt, mint Nicóé és megvolt a kellő sebesség is, ezért úgy döntöttem, ráhajtok. Ideje volt nyomást gyakorolni rá. Próbálkoztam már ezzel a korábbi versenyeken is és nem szerette, úgyhogy most még elszántabb voltam“ – mondta Hamilton.

Rosberg kétszer is hibázott az első sikánnál, de 2. helye révén így is biztosan, 22 ponttal vezeti a vb-t

Rosberg kétszer is hibázott az első sikánnál, de 2. helye révén így is biztosan, 22 ponttal vezeti a vb-t

A Mercedes-pilóták közötti feszültséget jellemzi, hogy a futam után az újságírók megkérdezték Toto Wolffot, vajon Rosberg szándékosan fékezte el magát, hogy elkerülje a közvetlen összecsapást a pályán? Persze, a főnök kategorikus nemmel válaszolt.

Az 1955-ös Fangio/Taruffi-féle monzai Mercedes-duplázást megismétlő Hamilton és Rosberg mögött Felipe Massa jött be harmadiknak, ezúttal ő lett a jobbik Williams-pilóta. Massának hosszú idő után először semmilyen problémája nem adódott (az a hírhedt balszerencse…), most kiütközött a Ferrarival végrehajtott számtalan monzai tesztelés tapasztalata. Valtteri Bottas a túlmelegedett kuplung miatt elrontotta a rajtot, az eső körben a harmadikról a tizedik helyre csúszott vissza! Onnantól fogva viszont folyamatosan előzött: előbb Räikkönent és Pérezt, a 16. körben Fernando Alonsót, a 18.-ban Jenson Buttont, majd a 21. fordulóban Magnussent is faképnél hagyta, és amikor Rosberg a 24. körben kiállt a depóba, már csak Hamilton és Massa haladt a finn előtt. Saját kerékcseréje után a nyolcadik helyre esett vissza, de a Mercedes-motor erejét kihasználva (a finnek 360,8 km/órát mértek a célegyenesben) gyorsan visszaszerezte a negyedik pozíciót, amit a leintésig megtartott.

Massa legutóbb a 2013-as Spanyol Nagydíjon állhatott fel a dobogóra. Monzában hibátlanul versenyzett

Massa legutóbb a 2013-as Spanyol Nagydíjon állhatott fel a dobogóra. Monzában hibátlanul versenyzett

Bottas mellett Daniel Ricciardo lett az Olasz Nagydíj másik előzési bajnoka. Az ausztrál a rajt után kénytelen volt átvágni az első sikán műfüvén, emiatt a 12. helyre (!) esett vissza. A verseny első harmadában nem erőltette túl a Red Bullt, kímélte a hajtóművet és a gumikat. Csapattársa, Sebastian Vettel – aki eltérő szárnybeállításokkal, de ugyanúgy használt közepes gumikon vágott neki a versenynek – már a 19. fordulóban kiállt kereket cserélni, hátha így átugorhatja a két McLarent. Ricciardo azonban nyugton maradt, csak a 27. körben kanyarodott be a boxutcába (ekkor a 3. helyen autózott). Öt körrel később utolérte Magnussen, Bottas, Sergio Pérez, Button együtt vonatozó kvartettjét, és a Red Bull olyan jó időket ment, hogy a mérnöke beszólt DR-nek rádión: „Előtted valami fincsi van kialakulóban, keveredj közéjük!“. Daniel a 40. körben előbb Buttont előzte meg a nyolcadik pozícióért, majd két fordulóval később Pérezzel is elbánt, méghozzá a pálya legtempósabb kanyarjában, a Curva Grandéban. Ekkor mérték neki a verseny legmagasabb sebességét, a 362,1 km/órát.

Ricciardo megint óriásit versenyzett, itt éppen Pérezzel csatázik

Ricciardo megint óriásit versenyzett, itt éppen Pérezzel csatázik

Nem sokkal később utolérte a kopott gumijain szenvedő Vettelt, akit egy ugyanolyan dummyval (gumibaba az angol F1-es szlengben) „etetett meg“, mint annak idején Nigel Mansell tette Nelson Piquet-vel, Silverstone-ban. Az ausztrál a 48. kör elején, a Curva Grandéban kihúzódott jobbra, majd amikor Vettel elkezdte védeni a külső ívet, Ricciardo egy pillanatra elvette a gázt, átvágott a bal szélre, és a Roggia-sikánban, tökéletes belső íven egyszerűen elszáguldott a meglepett német mellett. Sok csodás előzést láttunk már idén Danieltől, de ez – a világbajnokkal szemben – egyike volt a szezon legszebb manővereinek. Ricciardót végül ötödikként intették le – úgy, hogy megint hátrábbról rajtolt, mint Vettel, aki 9 másodpercet kapott tőle az utolsó öt körben.

Alonso kiesése után csak Räikkönen ért célba, a Ferrari egyik legrosszabb  versenyén

Alonso kiesése után csak Räikkönen ért célba, a Ferrari egyik legrosszabb versenyén

Hazai pályán, hazai közönsége előtt az egyik leggyengébb versenyét zárta a Ferrari. Fernando Alonso már a hétvége előtt azon sopánkodott, hogy amióta a Ferrarinál versenyez (2010 óta), most először nem lát esélyt arra, hogy a dobogón végezzen Monzában. Igaza lett: a 29. körben, rögtön azután, hogy Rosberg elfékezte magát és Hamilton lecsapott a vezetésre, a Ferrari erőforrás elhallgatott a célegyenesben, elromlott az ERS. Alonso több mint 80 futam és pontszerzés után először nem fejezte be a versenyt, éppen a tifosók szeme láttára. Kimi Räikkönen egy percig sem volt versenyben a jobb pontszerző pozíciókért. „Elégedett voltam a kocsi kezelhetőségével, a balansz is stimmelt, de az egyenesekben hiányzott a sebesség, a kanyarokban pedig nem volt tapadás. Ahogy utolértem egy előttem haladó autót, eltűnt az aerodinamikai tapadás és a kocsi elkezdett össze-vissza csúszkálni“ – mesélte a finn. Räikkönent tizedikként intették le, de Kevin Magnussen büntetése miatt (aki 5 mp-et kapott, amiért túl keményen védekezett Bottasszal szemben; de miután a dán nem töltötte le a büntetést, utólag hozzáadták a versenyidejéhez) végül kilencedikként rangsorolták.

Alonso Ferrari ITA14-r1200
Marco Mattiacci csapatfőnök értékelése jól összefoglalta a Ferrari szenvedését: „A Formula-1-ben, ahogy általában a sportban, vannak napok, amiket egyszerűen el kell felejteni. A mai nap pontosan ilyen volt.“

Sergio Pérez keményen, de tisztán védte a pozícióját Buttonnal szemben (lent)

Sergio Pérez keményen, de tisztán védte a pozícióját Jenson Buttonnal szemben (lent)

Jenson Button McLaren_r1200

A verseny egyik legemlékezetesebb csatáját Sergio Pérez és Jenson Button produkálta. A Force India és a McLaren pilótája a 40. körtől kezdve négy-öt fordulón keresztül cicázott egymással, hol az egyik, hol a másik előzött. Eleinte ugyan mindketten panaszkodtak rádión keresztül a csapatuknak a vélt vagy valós kanyarlevágások miatt, de amint felismerték, hogy ellenfelük fair módszerekkel támad, illetve védekezik, elkezdték élvezni a helyzetet. „Elképesztően nagyot csatáztunk Checóval, nem hiszem, hogy ez megtörténhetett volna tavaly ilyenkor, amikor még csapattársak voltunk. Egyszerre fordultunk be a Lesmóba, ami nem gyakran történik meg ezen a pályán! Számtalanszor próbáltam megelőzni, de az ő autója sokkal stabilabb volt fékezés alatt, mint az enyém, emiatt kockásra fékeztem a gumikat. Abszolút a limiten autóztam, szuper kerék-a-kerékhez-csata volt – pontosan olyan, amilyenről az ember gyerekkorában álmodik, amikor eldönti, hogy autóversenyző lesz.“

Italian GP dobogo LH NR FM ITA-r1200
Mit lehet ehhez hozzátenni? Mi is ilyen csatákról álmodunk.

Az Olasz Nagydíj végeredménye
Autodromo Nazionale, Monza. 53 kör = 306,720 km

1. HAMILTON (GB) Mercedes AMG W05 F1 1:19:10,236 óra
2. ROSBERG (D) Mercedes AMG W05 F1 + 3,175 mp.h.
3. MASSA (BRA) Williams FW36-Mercedes + 25,026“
4. BOTTAS (FIN) Williams FW36-Mercedes + 40,786“
5. RICCIARDO (AUS) Red Bull RB10-Renault + 50,309“
6. VETTEL (D) Red Bull RB10-Renault + 59,965“
7. PÉREZ (MEX) Force India VJM06-Mercedes + 1:02,518
8. BUTTON (GB) McLaren MP4-29-Mercedes + 1:03,063
9. RÄIKKÖNEN (FIN) Ferrari F14T + 1:53,535
10. MAGNUSSEN* (DK) McLaren MP4-29-Mercedes + 1:06,171
11. KVJAT (RUS) Toro Rosso-Renault + 1:11,184
12. HÜLKENBERG (D) Force India-Mercedes + 1:12,606
13. VERGNE (FRA) Toro Rosso-Renault + 1:13,093
14. MALDONADO (VEN) Lotus-Renault + 1 kör h.
15. SUTIL (D) Sauber-Ferrari + 1 kör h.
16. GROSJEAN (FRA) Lotus-Renault + 1 kör h.
17. KOBAJASI (JAP) Caterham-Renault + 1 kör h.
18. BIANCHI (FRA) Marussia-Ferrari + 1 kör h.
19. ERICSSON (S) Caterham-Renault + 2 kör h.
20. GUTIÉRREZ** (MEX) Sauber-Ferrari + 2 kör h.
* 5 mp-es időbüntetés Bottas leszorításáért
** 20 mp-es büntetés baleset okozásáért (Grosjeannal)

Kiestek: Alonso (SPA) Ferrari, 29. kör (ERS hiba); Chilton (GB) Marussia-Ferrari, 5. kör (vezetői hiba)

Leggyorsabb kör: 1:28,004 (236,976 km/h), Hamilton (Mercedes AMG W05), a 29. körben

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az nlc-re!