Véget ért egy nagy fejezet: Montezemolo távozik a Ferraritól

Véget ért egy hosszú fejezet a Ferrari történelmében: Luca Cordero di Montezemolo október 13-ával távozik a Scuderia, ezzel együtt a Formula-1-es csapat elnöki székéből. Az eredetileg 1974-ben, Enzo Ferrari által csapatvezetőnek szerződtetett menedzser vesztét a múlt hétvégi Olasz Nagydíjon tett kijelentései okozták.

A Presidente által legutóbb bevezetett újdonsággal, a La Ferrari szupersportautóval

Monzában még csak arról szóltak a pletykák, hogy Montezemolo kifelé kacsingat a legendás olasz márkától, és hogy az abu-dzabi sejkek által felvásárolt Alihad (az Etihad és az Alitalia márkanevek összeolvasztásából) légitársaság elnök-vezérigazgatói székére pályázik. A Ferrari elnöke akkor azt mondta a riportereknek: „Még nincs semmi bejelenteni valóm, három éves szerződés köt a Ferrarihoz. De önök lesznek az elsők, akiket értesíteni fogok, ha változás történik a helyzetemben“.

Montezemolo Niki Laudával 1974-ben. A hetvenes évek közepén ők ketten húzták ki a Ferrarit a csávából

Szeptember 10-e, szerda vastag betűkkel kerül bele a Scuderia Ferrari évkönyveibe. Ez az a nap, amikor Luca Cordero di Montezemolo bejelentette lemondását, 23 év után a Ferrari elnöki székében. „Egy korszak most véget ér, 23 csodálatos év után. Nagy megtiszteltetés, hogy a részese lehettem“ – jelentette ki a (volt) Presidente.

Montezemolo csak később, vélhetően a Ferrari karácsonyi bankettjén szerette volna bejelenteni távozását. A FIAT-konszern vezérével, Sergio Marchionnéval való összetűzése után azonban – amelyet az olasz sajtó részletesen dokumentált – kénytelen volt előre hozni a döntést.



Marchionne nem tudta tovább tűrni Montezemolo magabiztosnak tűnő áradozását a Ferrari F1-es csapatának nagyságáról, amikor a világ leggazdagabb és leghíresebb alakulata egyetlen futamot sem nyert még idén, és amely a világ legjobb F1-es pilótájának tartott Fernando Alonso szolgálatai ellenére 2010 óta képtelen megnyerni a világbajnoki címet. Alonso 2010-ben és 2012-ben is karnyújtásnyira került a végső sikertől, de a csapat rossz húzásai, illetve a balszerencse miatt egyszer sem sikerült feltenni az i-re a pontot. A vesszőfutásnak idén vezéráldozatai is voltak: áprilisban távozott a csapat éléről Stefano Domenicali (akit sokan már a gyenge 2011-es idény után menesztettek volna), augusztus elején pedig menesztették Luca Marmorinit, a motorfejlesztő részleg vezetőjét, akit – a szakma meglepetésére – bűnbaknak kiáltottak ki a sikertelen idénykezdésért.

Montezemolo pontosan tudta, hogy a Formula-1-nek legalább annyira szüksége van a Ferrarira, mint fordítva. Regnálása alatt Bernie Ecclestone közeli szövetségesének számított

Sergio Marchionne csak a háttérből figyelte Montezemolo „pózolását“ Monzában, de amikor az olasz riporterek megkérdezték a véleményét, nem fogta vissza magát. „Jó barátok vagyunk, de ezek a kijelentések… Ezeket én sosem mondtam volna.“ A FIAT-konszern elnöke azt is mondta, hogy a Ferrari idei F1-es eredményei „elfogadhatatlanok“ , és hogy „abszolút kizárt, hogy még futamot nyerjünk ebben az évben“. Ezeket a kijelentéseket követte Montezemolo ma reggel kiadott sajtónyilatkozata, amelyben arról beszélt, hogy lemond, mert mostantól a családját kívánja előtérbe helyezni, és hogy „A Ferrari a világ legcsodálatosabb vállalata, és megtiszteltetés volt ezt a céget vezetni“. Nyilatkozata végén külön megköszönte Piero Ferrari – Enzo nevelt fia, a cég társtulajdonosa – támogatását, „aki mindig kiállt mellettem, jó és rossz időkben egyaránt“. „Barátjáról“, Marchionnéról nem esett szó.

Sokáig – sokak szerint túl sokáig – kitartott barátja, Stefano Domenicali mellett, aki végül áprilisban távozott

A történet fintora, hogy a Ferrari fennállása legsikeresebb üzleti évét fogja zárni 2014-ben. Montezemolo 1991-es elnöki kinevezése óta megháromszorozta a Scuderia utcaiautó-eladásait és megtízszerezte a bevételeket, miközben közepes méretű családi vállalkozásból a világ egyik legerősebb márkájává fejlesztette a Ferrarit, amelyet ma mindenki Olaszországgal és az olasz mentalitással azonosít.

Utolsó nagy igazolása Fernando Alonso volt, akinek a Ferrari eddig nem tudott elég jó autót adni, hogy vb-t nyerjen

A száguldó cirkuszban 3 éves nyeretlen periódussal kezdett, majd 1996-tól – Michael Schumacher érkezésétől – kezdve jöttek a sikerek. 1996-ban a német három futamot nyert, 1997-ben már a vb-címért csatázott, amit 2000-ben tudott először elhódítani. 2000 és 2004 között megszakítás nélkül öt világbajnoki címet nyert a Ferrarinak, miközben a Scuderia 1999-2004 között minden konstruktőri vb-címet bezsebelt. Ezt követően Kimi Räikkönen lett világbajnok 2007-ben, Felipe Massa hajszál híján nyert 2008-ban, Alonso pedig 2010-ben és 2012-ben. Az azóta tartó vesszőfutás egyúttal a karizmatikus és általában kedvelt csapatvezető pozíciójába került.

Címkék: , , , , , , , , , , , ,
Tovább a blogra »