Egyre mélyebb válságba süllyed a száguldó cirkusz. A Caterham és a Marussia csődje után az utolsó védvonalba szorult Lotus, Sauber és Force India vezetői meg vannak róla győződve, hogy éppen kicsinálják őket. Bernie Ecclestone Austinban még bűnbánóan feltartotta a kezét, most viszont tagadja, hogy az F1 évi 900 millió dolláros bevételének igazságosabb elosztását ígérte volna. „Szuper GP2-es” autókkal akarja felduzzasztani az F1-es mezőnyt – talán azért, hogy ha mennie kell, minél nagyobb káoszt hagyjon maga után. Simon István gondolatai Michael Schmidt jegyzete nyomán.
A Formula-1 éppen elpusztítja önmagát – jelentette ki Németország egyik leg(el)ismertebb F1-es tudósítója, Michael Schmidt az Auto, Motor und Sport hasábjain. A nagycsapatok vagy harmadik autó indítását, vagy az előző évi kasztni eladását (átadását) szorgalmazzák a kisebb csapatoknak. Ezzel ugyan saját maguknak állítanának konkurenciát, de még mindig sokkal olcsóbban megúsznák, mint ha át kellene engedniük a hatalmas pénztorta egy részét, ami a konstruktőr-világbajnokság elitjében elfoglalt pozíciójuk után járó, bőséges pénzjutalomból ered.
Bernie Ecclestone az Amerikai Nagydíjon még bűnbánást színlelt, amikor angol riporterek előtt kijelentette: „Valószínűleg túl sok pénzt osztunk szét rosszul, ez alighanem az én hibám”. Üzlettársa (papíron inkább a főnöke), Donald Mackenzie, a Formula-1-et birtokló CVC Capital Partners egyik tulajdonosa azt mondta: Ecclestone-tól függetlenül, személyesen fog tárgyalni a „kiscsapatokkal“ arról, hogy tudná kártalanítani őket.
Kiscsapatok alatt a Lotust, a Saubert és a Force Indiát értette, amelyek a Caterham és a Marussia csődje után az utolsó védvonalban, a szakadék peremén találták magukat. Jól illusztrálják a mezőny végén kullogók helyzetét a Lotus csapatfőnökének, Gérard Lopeznek a szavai: „Azt ígérték, hogy évi nyolcmillió dollárba fognak kerülni az új erőforrások. Két év alatt negyvenmilliót fizettünk ki a Renault-nak!“
Ecclestone São Paulóban már mindent tagadott: bűnbánó maszkját félredobva a bajba került Caterham és Marussia vezetőit kiáltotta ki bűnbaknak. „Emberek (vállalkozók) jönnek és mennek. Egy csapatvezetőnek tudnia kell, mennyi bevétele és mennyi kiadása van. Attól tartok, elkalkulálták magukat – több pénzt költöttek, mint amennyijük volt. Ilyeneknek nincs helyük a Formula-1-ben” Amikor riporterek arról kérdezték, lesznek-e harmadik autók a tehetősebb csapatoknál, az F1 irányítója merész új tervvel állt elő: felspécizett GP2-es autókkal töltené fel a (Lotus és a Sauber feltételezett kiválásával) 14 autósra csonkult mezőnyt. Micsoda ötlet! Valószínűleg mindezt még egy újfajta pontrendszerrel is megbolondítaná, teljessé téve a káoszt – teszi hozzá immár Michael Schmidt.
Itt érdemes megállnunk egy pillanatra, és felidézni, amit Bob Fernley (a Force India helyettes csapatvezetője) és Monisha Kaltenborn (a Sauber csapatfőnöke) már Austinban gyanított és ki is mondott: előre megtervezett lejárató kampány folyik ellenük, melynek célja, hogy kivéreztessék, kicsinálják őket. Schmidt úgy véli, Ecclestone arra törekszik, hogy minél nagyobb káoszt hagyjon maga után, ha a CVC Capital úgy döntene, tovább nem tart igényt a szolgálataira az F1 irányítójaként.
A Formula-1 legnagyobb problémája immár legalább másfél évtizede a sikeres csapatok önzősége. Mindenki csak a saját orráig lát, a saját érdekeit nézi, a sportágét csak elvétve. Ezért dúl a vita a három motorgyártó, a Mercedes, a Ferrari és a Renault között is: a franciák és az olaszok a motorfejlesztést korlátozó szabályok feloldását akarják, hogy utolérhessék a németeket, miközben a Mercedest szapulják, amely „a sportág érdekében“ nem hajlandó feladni kemény munkával kivívott helyzeti előnyét. Arról senki sem beszél, hogy ha a németek engednének, a motorfejlesztési költségek újra elszabadulnának, lehetetlen helyzetbe hozva nemcsak az azokat megvásárló kis- és közepes csapatokat, de magukat a motorfejlesztőket is!
Pedig csak egy kis belátásra lenne szükség a nagycsapatok vezetői részéről. El kellene fogadniuk, hogy a 900 millió dolláros „torta” (ennyi bevételt termel a száguldó cirkusz egy év alatt a televíziós jogdíjak és a reklámok értékesítéséből) kétharmadát egyformán kellene szétosztani az összes csapat között. A maradék egyharmad kérdés nélkül vándorolhatna a legsikeresebbek, a legismertebbek, vagy a történelmileg legfontosabbak kasszájába.
Michael Schmidtnek van egy javaslata arra is, hogyan lehetne elkerülni a rövidlátó kalandorokat az F1-ben. „Le kellene szállítani az időmérő edzésen a 107%-os limitet 105 százalékra, és kikötni, hogy csak az kaphat a pénzből, aki ezt a limitet a versenyek 95 százalékán megfutja“. Így a Formula-1 az autósport csúcskategóriája maradna. Ecclestone pedig előre kifizethetné az összes motorgyártót és egyéb alkatrészek beszállítóit. „Mi haszna van a Ferrarinak abból, hogy a Marussia tönkremegy? Senki sem fizeti ki nekik a motorok 20 milliós lízingdíját. Okosabb lett volna azt a húszmillió dollárt előre odaadni a csapatnak.” Csakhogy ehhez meg kellene tanulnia a Ferrarinak lemondania a hatalmas hasznon egy részéről, amit a konstruktőr-vb-n elfoglalt előkelő helyezés mindig garantál.
Egy testület, illetve személy még nem szólalt meg a Formula-1 krízise ügyében: a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke, Jean Todt. „Az FIA feladata, hogy gondoskodjon az autóversenyek biztonságos és sportszerű lebonyolításáról“ – idézi az FIA alapszabályát Schmidt. A feladat első fele teljesül, de a második nem. A szövetség korábbi elnöke, Max Mosley már régen Ecclestone és az egymással acsarkodó csapatok orra alá dörgölte volna ezt az írást, és gondoskodott volna a változásról – véli német kollégánk. Pontosan ezt várjuk és reméljük most Jean Todttól.
Todt nagy taktikus: ha kell, képes kivárni és a megfelelő időben lecsapni. Ezt tudjuk róla azokból az időkből, amikor még a Ferrari F1-es csapatfőnöke volt. Most azonban vészhelyzet van, ami azonnali és határozott beavatkozást igényel. A beteg – esetünkben a Formula-1 – már kékül és alig lélegzik.
Monsieur Todt, kérjük, most avatkozzon be!
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: