Száguldó Cirkusz

Motorválság Spielbergben: Maga alatt vágja a fát a Red Bull?

Nem hogy szimpatizánsokat nem szerez, de egyre több rosszalló tekintetet vonz magára a Red Bull Racing, amely Daniel Ricciardo bevallása szerint erősen csökkentett várakozásokkal készül a hazai futamára ezen a hétvégén. A tulajdonos, Dietrich Mateschitz Spielbergben ismét leporolta a Helmut Marko által lejáratott lemezt: szerinte minden rosszért a Renault-erőforrás a felelős, és az F1-ből való kiszállással fenyeget. Vagy a Ferrarira váltással. Vagy a Mercedesre…

A Red Bull tulajdonosa, Dietrich Mateschitz 70 millió eurót költött a Red Bull Ring megújítására. Ezért cserébe elvárja a Renault-tól, hogy normálisan szerepeljenek az autói a saját közönsége előtt

Dietrich Mateschitz 70 millió eurót költött a Red Bull Ring megújítására. Ezért cserébe elvárja a Renault-tól, hogy normálisan szerepeljenek az autói a saját közönsége előtt

Kíváncsi vagyok, mikor vonják felelősségre a Red Bullt az FIA sportszabályzatának 151.C cikkelyének megsértéséért“ – jegyezte meg nem magyar újságíró kollégám a spielbergi sajtóközpontban. Az ismert televíziós újságíró a sportág jó hírének rontása elleni „merényletről“ beszélt, miután a Red Bull brand és a Red Bull Racing tulajdonosa, Dietrich Mateschitz újfent belerúgott a földön fetrengő motorpartnerébe, a Renault-ba. Mindezt aligha véletlenül időzítette a Red Bull hazai versenye, a spielbergi futam pénteki napjára.

Red BUll a csúcson: Mateschitz (balra) Christian Horner csapatfőnökkel és az újdonsült világbajnok Sebastian Vettellel Abu Dzabiban, 2010-ben

Red Bull a csúcson: Mateschitz (balra) Christian Horner csapatfőnökkel és az újdonsült világbajnok Sebastian Vettellel Abu Dzabiban, 2010. novemberében. Ekkor még jó volt nekik a Renault-motor.

Nem csak az időnket és a pénzünket rabolják, hanem a motivációnkat is“ – jelentette ki Mateschitz a Speedweek honlapnak adott interjúban. „Nincs versenyző és nincs kocsi, amely képes lenne kompenzálni ennyi hiányzó lóerőt. Minek kell még történnie, hogy teljesen elveszítsük a motivációnkat?“ – tette hozzá Ausztria leggazdagabb embere.

Az igazsághoz tartozik, hogy Mateschitz hat évi kemény munkával, a pályát és annak kiszolgáló épületeit földig rombolva, a nulláról építette újjá Stájerország büszkeségét (amelyet korábban Österreichringnek hívtak, jelenlegi formájában pedig természetesen Red Bull Ringnek). A háromszintes (plusz a célegyenes alatt átvezető aluljáró) rendezvény- és sajtóterem felépítése – acélból, üvegből és stájer fenyőfából – 30 millió eurójába került, az új aszfaltcsík és a többi kiszolgáló létesítmény felhúzása további 35 millió euróban állt meg. Ezek után joggal várhatja el, hogy a 2010-2013 között négy egyéni- és négy konstruktőr-világbajnoki címet szerzett gárda tisztességesen szerepeljen az osztrák közönség előtt, amit a Renault-erőforrás versenyképtelensége akadályoz leginkább.

Szürke eminenciás: dr.  Helmut Marko tanácsai nélkül nincs döntés a Red Bull Racingnél. Az osztrák nem növelte a népszerűségét azzal, hogy többször nyilvánosan szapulta a Renault-t

Szürke eminenciás: dr. Helmut Marko tanácsai nélkül nincs döntés a Red Bull Racingnél. Az egykori autóversenyző nem lett népszerűbb attól, hogy többször nyilvánosan szapulta a Renault-t

Daniel Ricciardo tavaly ilyenkor még a szokásosnál is szélesebb mosollyal érkezett a Red Bull Ringre. Két héttel korábban megnyerte a Kanadai Nagydíjat Montrealban, élete első F1-es futamgyőzelmét aratva. Most, pontosan egy évvel később össze se lehet hasonlítani a bikásoknál uralkodó hangulatot a 2014-essel, az optimizmust a frusztráció és a beletörődés váltotta fel. Jól szemléltette ezt Ricciardo montreali kiakadása, amikor máig megmagyarázatlan 13. helyét követően csípős megjegyzéseket tett a Renault-ra és az RB11-es versenyautóra a csapatrádión keresztül. Mint Spielbergben megtudtuk, Christian Horner négyszemközt meg is mosta az ausztrál fejét emiatt.

A bikás csapatnál uralkodó hangulatot firtató kérdésünkre Ricciardo az alábbiakat válaszolta a csütörtöki FIA sajtótájékoztatón: „Nagyon csalódott voltam a Kanadai Nagydíj után, de amikor visszanéztem, mi is történt ott, azt mondtam magamnak: oké, most lejjebb kell adni az igényeinkből; nem dobogós helyekben, pontszerzésekben kell gondolkozni, hanem abban, hogy a legtöbbet hozzuk ki a versenyhétvégékből. Tudom, hogy egy csomó új fejlesztés érkezik a következő futamokon és néhány közülük beválik majd, mások meg nem. Szeretném siettetni a dolgokat, de mint mindenhez, ehhez is időre lesz szükség.“

A bikások négy világbajnoki címet szereztek a Renault közreműködésével. Ennek most már nincs jelentősége, a "szerelemnek" vége...

A bikások négy világbajnoki címet szereztek a Renault hathatós közreműködésével. Ennek most már úgy tűnik, nincs jelentősége, a “szerelemnek” vége…

Nyílt titok, hogy Mateschitz jobb keze, Helmut Marko a Renault-házasság első számú ellenzője. A nagy Dietrich minden autósporttal kapcsolatos kérdésben kikéri cimborája (és egyben üzlettársa) véleményét, így készpénznek vehetjük, hogy ha valami tetszik Markónak, az maradhat, ha valami nem tetszik neki, az Mateschitznek sem tetszik. A Red Bull-Renault-nál mostanában olyan a hangulat, mint egy rossz házasságban: az egyik fél folyamatosan kénytelen elszenvedni a másik megszégyenítő megnyilvánulásait, a másik pedig nemhogy visszavenne a nyilvános kritizálásból, alkalmanként még rá is tesz egy lapáttal. Ennek legfrissebb előzménye volt Helmut Marko e heti kirohanása, amikor arról beszélt, hogy elfogyott a türelmük a Renault-val szemben, 2016-tól visszatértnének a Ferrari erőforrások használatához.

A Red Bull egyébként korábban már dolgozott együtt a maranellóiakkal (első szezonjukban, 2005-ben), fiókcsapatuk, a Toro Rosso pedig hét éven át használta az olasz erőforrásokat. Sebastian Vettel egy Toro Rosso-Ferrarival aratta első győzelmét Monzában, 2008-ban. A váltás tehát technikai értelemben nem okozna túl nagy megrázkódtatást. Mégsem vehetjük készpénznek, hogy a Red Bull Ferrari-erőforrásokra vált. Az Osztrák Nagydíj első edzésnapjának végén, pénteken ugyanis Mateschitz megjelent a Red Bull motorhome-jában, és a kíváncsi tekintetek (és kamerák) elől elrejtett emeleti részen asztalhoz ült Niki Laudával, aki azon túl, hogy osztrák és régi haver, a Mercedes-Benz egyik igazgatója is. A Red Bull tehát akár a Mercedesszel is összebútorozhat, ha nem sikerül megmenteni a Renault-val kötött, egyre több sebből vérző „házasságot“.

Nem idegenek: a Toro Rosso eddigi egyetlen győzelmét Ferrari-motorral aratta Vettel 2008-ban, Monzában

A Toro Rosso eddigi egyetlen győzelmét Ferrari-motorral aratta Vettel 2008-ban, Monzában

Kérdés persze az is, hogy a Renault együtt akar-e működni egy olyan partnerrel, amely már nem kívánja őt. Már a Monacói Nagydíjon arról lehetett hallani, hogy a francia gyártó saját csapat felállításán gondolkodik, melynek haszonélvezője a Toro Rosso, vagy a Lotus lehet. A francia gyártó nagykövete, Alain Prost azonban nemrég elismerte: nincs garancia arra, hogy ebben az évben elérjék a Mercedes nívóját. „Ahhoz, hogy a minden tekintetben sokat fejlődő és erős Mercedest utolérjük, időre van szükségünk. Hogy mennyire, azt senki nem tudja megmondani, de szerintem az idei év hátralevő része biztosan borzalmasan nehéz lesz számunkra…” – mondta Mészáros Sándor kollégánknak még Monacóban a franciák legendája.

Marad tehát a találgatás, hogy melyik motorszállító kívánja beengedni az „ellenséget“ a saját ágyába? Az osztrák F1-rakongóknak pedig, hogy vajon Danyiil Kvjat és Daniel Ricciardo hogyan tudná előrébb lopakodni a rajtrácson a pénteki 12., illetve 17. pozíciónál Spielbergben, a Red Bull Racing otthonában.

MAGÁNVÉLEMÉNY

Dr. Helmut Marko nem jó vesztes. Mintha haragudna az egész világra, amiért a saját versenyzői karrierje 1972-ben a fél szeme világa elvesztése után derékba tört. Még akkor sem volt teljesen kibékülve a dolgokkal, a mikor zsinórban nyerték a bajnoki címeket – mindig volt valami vagy valaki, akibe bele tudott kötni, akiről legalábbis feltételezte, hogy a Red Bull ellen áskálódik és csak rosszat akar. Most, hogy rosszul áll a szénájuk, már-már méltatlanul durván bánik az általa vezetett menedzsment azzal a Renault-val, amelyikkel bajnokok lettek. Mintha rájuk egyáltalán nem lenne érvényes az együtt sírunk, együtt nevetünk gyakorlata. De persze az sem teljesen egyértelmű: csak a Renault-n múlik, hogy az RB11-es egy gyengére sikeredett versenyautó?“ – Méhes Károly, F1classic blog

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

A Google és Facebook belépéssel automatikusan elfogadod felhasználási feltételeinket.

VAGY


| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az nlc-re!