A 30. Magyar Nagydíj alkalmából a Száguldó Cirkusz blog feleleveníti a mogyoródi versenyek legemlékezetesebb pillanatait. Az első klasszikus az 1997-es Magyar Nagydíj, amelyet Damon Hill hajszál híján megnyert egy B kategóriás Arrows-Yamahával, de ha a taktikán múlt volna, Frentzen is nyerhetett volna a Williams-Renault-val. Helyettük a lesipuskás Jacques Villeneuve ünnepelhetett győzelmet, Johnny Herbert pedig a Sauber istállónál okozott örömkönnyeket első dobogójával.
Rajtol a Magyar Nagydíj 1997-ben. Elöl Schumacher a Ferrariban, mögötte Irvine ijesztgeti Hillt a kék-fehér Arrowsban
Más világ volt a kilencvenes évek végén a száguldó cirkusz. 1997-ben a Williams-Renault és a Ferrari csatázott a babérokért, a második F1-es idényét töltő Jacques Villeneuve igyekezett borsot törni a kétszeres világbajnok, Michael Schumacher orra alá. Csapattársaik, az első győzelmét Imolában megszerző Heinz-Harald Frentzen és az akkor még nyeretlen, északír Eddie Irvine rendszeres vendégnek számítottak a dobogón. A McLaren-Mercedes partnerség harmadik évében a West-ezüst-fehérbe öltöztetett masinák a leggyorsabbak közé tartoztak, de David Coulthard és Mika Häkkinen alatt még gyakran váltak motorhiba áldozatává.
Két rutinos róka, Gerhard Berger és Jean Alesi hajtotta a Benettonokat, míg a szezon egyik üde színfoltját a Jordan-Peugeot adta, ahol két ifjú titán, Giancarlo Fisichella és Ralf Schumacher gyötörte egymást a pontszerző helyekért. Jackie Stewart csapatánál Rubens Barrichello és Jan Magnussen hajszolta a pontokat, míg az előző év világbajnokának, Damon Hillnek csak Tom Walkinshaw, a sereghajtó Arrows főnöke kínált szerződést. Olivier Panis a szezon elején két ragyogó dobogóval hívta fel a figyelmet magára és Alain Prost csapatára (a négyszeres világbajnok a Ligier-t vásárolta fel), ám az élete formájában versenyző franciát egy súlyos baleset (Montrealban kettős lábtörést szenvedett) partvonalra állította. Helyét az előző, hockenheimi futamtól az F3000 olasz éllovasa, Jarno Trulli vette át a Prost-Mugen-Hondánál.
Gerhard Berger a hockenheimi futam ragyogó megnyerése után érkezett a Hungaroringre, de nem volt formában
Az évek óta egyeduralkodó Goodyear, illetve az új beszálló, Bridgestone között zajló gumiháború különleges színt hozott a versenyekbe.
Augusztus második hétvégéjén a szokásos kánikula fogadta a mezőnyt a Hungaroringen. A Ferrari teljesen átépített autóval érkezett Mogyoródra, de csak Schumacher kapta meg a könnyített új vázat, az áttervezett hátsó futóművet, valamint az első- és hátsó szárnyakat. Irvine autója még nem készült el, az északírnek várnia kellett az új F310B-re. Pénteken a vb-pontverseny német éllovasa volt a leggyorsabb az edzéseken, de Trulli 3., illetve Damon Hill 5. helye már előrevetítette, hogy a Bridgestone meglepetésre készül. Michaelt szombaton, az időmérő edzésen sem lehetett kibillenteni nyugalmából: 1:14,672 perces kört futott, ezzel 2,4 másodpercet faragott le saját, előző évi legjobb idejéből és megszerezte a pole pozíciót! Mögötte legnagyobb riválisa, Villeneuve végzett, aki az egyik gyorskörében két kerékkel lement a pályáról, ám az utolsó percben kitaszította az első rajtsorból Häkkinent. A bombát azonban Hill robbanta: az angol 54 percig ki se dugta az orrát az Arrows-boxból, majd egyetlen gyorskörével a 3. helyre furakodott be!
„Reménykedtünk, hogy beférhetünk a legjobb tízbe, talán az első hatba is, de a harmadik helyre álmunkban sem gondoltunk! A Bridgestone először szerepel ezen a pályán, de a mérnökök tökéletesen eltalálták a keveréket. Nagyon szoros az élmezőny, kicsik a különbségek, ezért kezembe vettem a kalapácsot és odacsaptam neki!“ – mondta mosolyogva a kvalifikáció sztárja. Damonnak az előző tíz versenyen csupán egyszer sikerült pontot szerezni – hatodik lett Silverstone-ban –, ami jól érzékelteti a 3. rajtkocka nagyszerűségét. Häkkinen a negyedik helyre csúszott vissza, megelőzve Irvine-t (Ferrari), Frentzent (Williams), Bergert (Benetton), Coulthardot (McLaren), Alesit (Benetton) és Johnny Herbertet (Sauber).
Schumacher pole pozíciót szerzett az átépített F310B bemutatkozása alkalmából, de a versenyen a tartalék Ferrarival kellett indulnia…
Schumacher jól kapta el a rajtot, Hill még jobban, de annyira azért nem, hogy be tudjon furakodni a Ferrari elé az első féktávon. Irvine harmadiknak ugrott előre, sőt, Häkkinen is megelőzte a tétova Villeneuve-öt! Ekkor a szkeptikusok, de még az újságírók egy része is attól tartott, hogy a papíron sokkal lassabb Arrows-Yamaha úgy gyűjti be a mezőnyt, mint ragasztós légyfogó a rovarokat, Schumacher pedig közben egérutat nyer. A kerpeni egy kör alatt másfél másodperces előnyre tett szert, amit a következő körben tartani tudott, pedig a vasárnap délelőtti warm-upon kicsúszott a kavicságyba, megrongálta az új Ferrari alvázát, ezért kénytelen volt a tartalékautóval rajthoz állni. A harmadik fordulóban azonban Hill rákapcsolt és faragott a hátrányából. Újabb három runddal később az angol már Schumacher nyakában lihegett, de a német hárította az előzési kísérletét. A 11. kör kezdetén aztán Damon az első kanyar előtt bebújt a belső ívre, és Michael kénytelen volt átengedni neki a vezetést. Hill innentől a futam végéig nem nézett vissza.
Schumacher Goodyear gumijai elkezdtek szemcsésedni a sajtreszelő durvaságú aszfalton, a német már a 14. körben kerékcserére kényszerült. Häkkinen megelőzése után Villeneuve szegődött Hill nyomába, mögöttük Frentzen, Häkkinen, Coulthard, Herbert, Alesi és Berger vonatozott, mivel Irvine gyorsan hólyagosodó abroncsai miatt már a 7. kör végén a boxba kényszerült. Az Arrows Bridgestone-gumijai viszont nemhogy bírták a strapát, sőt, Hill még rá is tudott kapcsolni a nagy melegben!
Az előzés: Damon Hill a 11. kör kezdetén, az első kanyar előtt belülről bebújt Schumacher mellé és elindult hódító útjára…
Häkkinent a Mercedes-motor hidraulikai hibája már 13 kör után megfosztotta a negyedik helytől, így a két Williams vette üldözőbe a vezető Hillt. Villeneuve a 24. fordulóban állt ki első kerékcseréjére, Hill egy körrel később követte, ezzel Frentzen vette át a vezetést. A német a Goodyear kemény keverékét választotta (hasonlóan a két Jordan-pilótához), lényegében feláldozta az időmérő edzést az egycserés versenystratégia érdekében. A 29. körben aztán lángnyelvek lövelltek ki az FW19 hátuljából, Frentzen lassulni kezdett, majd a depóba hajtott, ahol Patrick Head technikai igazgató benézett a kocsi mögé és intett: itt a vége! Egy tömítőgyűrű kilazult a benzinvezetéknél, így túl veszélyes lett volna megtankolni az autót.
Kint a pályán közben Hill derekasan tartotta magát Villeneuve, Coulthard és Schumacher előtt, aki átmenetileg visszaküzdötte magát. De mire a kerpeni kezdte volna felvenni a vezetők ritmusát, újra elkoptak a hátsó gumik, állhatott ki kerékcserére. A Williamsnél sem volt minden fenékig tejfel. „Tudtam, hogy a gumik a végüket járják, de abban bíztam, hogy a többieknek (a Goodyear-gumis Ferrarinak és McLarennek) szintén keményen kell nyomniuk, így ők is elkoptatják a gumikat. Az első szetten még lépést tudtam tartani Damonnal, de a második azonnal hólyagosodni kezdett, ahogy elhagytam a boxutcát. Képtelen voltam tartani a tempót” – mondta később Villeneuve.
Villeneuve kitartásának köszönhette, hogy ott tudott lenni, amikor a technika ördöge két vállra fektette a sokáig vezető Arrows-Yamahát
Hillnek nem voltak efféle problémái: a Bridgestone lágy keverékén simán el tudott szakadni a Goodyear legjobbjaitól. Féltávnál Damon újra 12 másodperccel vezetett Jacques előtt, a 48. körben – a második kerékcsere-sorozat előtt – pedig több mint 25 szekundum előnnyel rendelkezett a szomorú szemű angol! Damon az 51. fordulóban állt ki utolsó frissítésére. Ez új lendületet adott neki, és három körrel a leintés előtt, 37 másodperces, úrias előny birtokában kezdhetett hátradőlni. Érett a világszenzáció a Hungaroringen, az Arrows-istálló első futamgyőzelme, amelyet az elődök 299 futamon keresztül hajszoltak, mindhiába!
Ekkor beütött a mennykő: az Arrows lassulni kezdett, elment a hidraulikai nyomás. Frank Dernie technikai igazgató rádión keresztül sürgette Hillt, hogy váltson fel ötödik fokozatba, de a nyomás csak arra volt elegendő, hogy másodikból harmadik fokozatba rakja a váltót. Az utolsó két és fél kört beragadt váltóval kellett megtennie, ráadásul a gázpedálja is „beesett”, Villeneuve pedig vészesen közelített hozzá…
A dobogósok: Hill, a platinaszőke Villeneuve és a Sauber legjobb 1997-es eredményét megszerző Johnny Herbert
„Elkezdtem arra gondolni, hogy megnyerhetem a versenyt, és ilyenkor biztos, hogy történik valami rossz dolog” – kereste az okokat Damon. „Kijöttem a sikánból és a gázpedál nem állt vissza, amikor elvettem a lábamat. Ez elég furcsa folt, azt gondoltam, talán rajta maradt a sarkam a pedálon. Aztán a következő három vagy négy kanyarban nem tudtam rendesen sebességet váltani” – mesélte Hill. Az utolsó előtti (76.) körben, amikor Hill harmadikban evickélt körbe a pályán, Villeneuve 20 másodpercet hozott rajta. Amikor elérték a Mansell-egyenest, Jacques előtt feltűnt a vezető kék-fehér autó, amint a vezetője cikkcakkban haladva próbál lelket önteni belé. Hogy elkerülje az ütközést, a kanadai a 4-es kanyar előtt két kerékkel lefutott a fűre, és nagy porolás közepette átvette a vezetést. „Ezért mentem le a fűre már tegnap is, az időmérőn, hogy megnézzem, mennyire tapadnak a gumik” – viccelődött Villeneuve, aki sokak meglepetésére megnyerte a versenyt.
A meglepettek között volt a Magyar Televízió akkori kommentátora, Palik László is, aki elképedve rikoltotta a mikrofonba: „Hova tűnt Damon Hill? Hova tűnt Damon Hill?”. Noha elég lett volna csak lenéznie az előtte lévő időmérő monitorra, és láthatta volna a végeredményt: első Villeneuve, Williams-Renault, második Hill, Arrows-Yamaha, harmadik Johnny Herbert, Sauber-Petronas. Michael Schumacher egy fárasztó verseny és három boxkiállás után negyedik lett, ám ezért legalább egy sörrel tartozott öccsének, a csak egyszer depózó Ralfnak, aki meg sem próbálkozott azzal, hogy megelőzze a gyorsabb Jordannel. Inkább kötelességtudóan célba kísérte a világbajnoki címért csatázó bátyját.
11. Marlboro Magyar Nagydíj, Hungaroring
A végeredmény:
1. J. Villeneuve (CDN) Williams-Renault 1:45:47,149 óra
2. D. Hill (GB) Arrows-Yamaha + 9,079 mp.h.
3. J. Herbert (GB) Sauber-Petronas + 20,445″
4. M. Schumacher (D) Ferrari + 30,501″
5. R. Schumacher (D) Jordan-Peugeot +30,715″
6. S. Nakano (JAP) Prost-Mugen-Honda + 41,512″
7. J. Trulli (ITA) Prost-Mugen-Honda + 1:15,552
8. G. Berger (AUT) Benetton-Renault + 1:16,409
9. E. Irvine (GB) Ferrari + 1 kör h.
10. Katajama (JAP) Minardi-Hart + 1 kör h.
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: