Bernie Ecclestone fejmosást tartott négy F1-es sztárnak pénteken, Monzában. Az F1 irányítója arra kérte Sebastian Vettelt, Lewis Hamiltont, Nico Rosberget és Fernando Alonsót, hogy ne a nyilvánosság előtt kritizálják a Pirelli abroncsait. Ráadásul ne az Olasz Nagydíjon.
Pénteken késő délután Bernie Ecclestone motorhome-jába invitált négy F1-es sztárt, Sebastian Vettelt (Ferrari), Lewis Hamiltont, Nico Rosberget (Mercedes) és Fernando Alonsót (McLaren), azzal a céllal, hogy véget vessen a gumiszállító Pirelli felé megfogalmazott nyilvános kritikáknak. “Ha bárkinek problémája van, előbb beszéljen azokkal az emberekkel, akik felelősek a problémáért” – jelentette ki Ecclestone az újságíróknak.
A Pirelli motorsportfőnöke, Paul Hembery hozzátette: a nyilvános kritizálás komoly károkat okoz az olasz gumigyártónak, a gumikkal kapcsolatban felvetődött aggályokat “a megfelelő környezetben, a saját csapatuk és a mi mérnökeink körében” kell megbeszélni.
Két héttel ezelőtt, a Belga Nagydíjon Vettel úton volt a 3. hely felé, amikor nem sokkal az Eau Rouge kanyar után a Ferrari jobb hátsó abroncsa felrobbant. Vetten nemcsak azért volt mérges, mert bukta a dobogót a Ferrari 900. nagydíján, hanem, mert állítása szerint “ha mindez néhány száz méterrel korábban, az Eau Rouge-ban történik, most nem állnék itt”. A négyszeres világbajnok szokatlanul éles hangú kritikája – amelyet a német RTL-nek és a brit BBC-nek is elmondott, közvetlenül a futam után – több, sokat látott F1-es rókánál is kiverte a biztosítékot.
A Mercedes AMG F1 igazgatója, Niki Lauda szerint Vettel kirohanása “elfogadhatatlan” volt. “Ha az én versenyzőim nyilatkoznának ilyeneket, biztos, hogy félrehívnám őket egy kis elbeszélgetésre” – tette hozzá az osztrák.
A Ferrari és a Pirelli viszonya annyira elmérgesedett, hogy az istálló Spában lemondta Vettel szokásos, verseny utáni sajtótájékoztatóját. A gumigyártó a szokásos beszámoló és statisztikák helyett csak egy rövid sajtóközleményt adott ki, aminek lényege, hogy a Pirelli már 2013-ban javasolta, hogy minden gumitípusra meghatározna egy futási limitet, amit azonban az F1-es csapatok elvetettek.
Rosberg szintén Belgiumban kapott durrdefektet, még a pénteki szabadedzésen. Neki is a jobb hátsó kereke durrant szét – a Pirelli vizsgálata szerint a pályára került idegen tárgy vágta ki az abroncsot. A Pirelli ezért a gumik szempontjából szintén kritikus monzai versenyhétvégére szigorú használati utasítást adott ki a csapatoknak, amiben előbb 5 psi-ben, majd 2,5 psi-ben határozták meg a minimális nyomásértéket. Lewis Hamilton erre reagálva jelentette ki Monzában, hogy a Pirelli előírása, hibakezelése “egy katasztrófa”. Alonso szintén a nyomáslimitre reagálva mondta, hogy a Pirelli utasítása “furcsa” egy olyan fejlett technikai sportban, mint a Formula-1.
Ecclestone érthetően védi az olaszok érdekeit: ő maga választotta ki 2011-ben a Pirellit, hogy az F1 kizárólagos gumiszállítói legyenek, ahogy Ecclestone (a FOM) kérte a milánói gyártótól azt is, hogy a gumik legyenek lágyabbak, ne lehessen velük egyetlen kerékcserével végigmenni a versenyeken. Nem segített azonban a gumik fejlesztésében, hogy a FOM ugyanakkor betiltotta a szezon közbeni tesztelést, ami a 2013-as Brit nagydíjon sorozatos durrdefektekhez és a Pirelli leégéséhez vezetett. Az olaszok nem akarnak még egyszer ilyen megalázó helyzetbe kerülni, ezért megkérték Ecclestone-t, hogy beszéljen a pilóták fejével Monzában.
A találkozó után Vettel annyit mondott, hogy a megbeszélés “hasznos volt”, de nem kívánt további kommentárt hozzáfűzni. A Ferrari német sztárja korábban elismeréssel beszélt a Pirelli által elvégzett vizsgálatok alaposságáról, és hogy ennek köszönhetően “ismét jó irányba haladnak a dolgok”. Rosberg szerint a megbeszélés “konstruktívan zajlott”, ám ennél többet ő sem akart hozzátenni. “Elégedett vagyok az erőfeszítésekkel, amelyeket a Pirelli tett a spái futam óta, hogy jobban megértsék a [gumik] viselkedését, és tovább tudják javítani a biztonságot”.
A megbeszélésen Bernie-n és a négy versenyzőn kívül részt vett Marco Tronchetti Provera, a Pirelli elnöke, valamint Christian Horner (Red Bull), Toto Wolff, Niki Lauda (Mercedes) és Maurizio Arrivabene (Ferrari) csapatvezetők is.
Az FIA időközben a Michelin ajánlatát és elfogadta a Formula-1 új, 2017-től esedékes gumiszállítói pályázatra, amelyben a franciáknak a Pirellivel kell összemérni az erejüket. Ecclestone Monzában kijelentette: “Elégedett vagyok [a Pirellivel], szerintem megtartjuk őket.”