Az F1-et nem lehet diktátorként irányítani, akkor sem, ha ezt szoktuk meg az elmúlt évtizedekben – jelentette ki némi éllel Chase Carey, a száguldó cirkusz új többségi tulajdonosának, a Liberty Mediának a vezére Szingapúrban. De akkor hogy lehet? Hogyan képzeli az új tulajdonos az F1 jövőjét? Az amerikai médiavállalat ügyvezető igazgatója most először beszélt nyilvánosan az új tervekről.
Vitathatatlan, hogy Bernie Ecclestone az 1970-es évek közepe óta eltelt 40 év alatt rengeteget tett a Formula-1 fejlesztése érdekében. Csapattulajdonosként, majd az F1-es konstruktőrök érdekképviseleti szövetsége, a FOCA elnökeként, később a száguldó cirkusz kereskedelmi jogainak tulajdonosaként (FOM elnök) minden döntésben kulcsszerepet játszott, ami hozzájárult ahhoz, hogy a Formula-1 “libalegelőkön száguldozó amatőrök” küzdelméből jól szervezett, professzionális, világszerte hatalmas nézettségnek és népszerűségnek örvendő sportággá – egyben látványossággá – váljon.
Szeptember elején jelentették be, hogy az Ecclestone által irányított Formula One Management (FOM) 8,5 milliárd dollárért eladta a Formula-1 többségi tulajdonrészét egy amerikai médiavállalatnak, a Chase Carey érdekeltségi körébe tartozó Liberty Mediának. A Liberty tulajdonosa a múlt hétvégi Szingapúri Nagydíjon vett részt először F1-es futamon. Ecclestone pénteken körbevitte a paddockban és bemutatta a csapatvezetőknek Carey-t, a hétvége további részében azonban már nem kísérgette az új tulajdonost. Ebből sokan arra következtettek, hogy a két “vezérbika” közötti viszony máris megromlott. Carey azonban igyekezett megnyugtatni mindenkit, hogy továbbra is Ecclestone a “kapitány”, aki a kormánynál marad. Legalábbis egyelőre.
“Bernie hatalmas sikereket ért el [az F1 felépítésével], minden elismerést megérdemel. Ugyanakkor úgy vélem, mi új szintre tudjuk emelni a Formula-1-et” – jelentette ki Carey Szingapúrban. “Az első néhány hónapban, mondjuk 100 napban jórészt csak figyelni fogunk, megbeszéléseket tartunk és felmérjük a helyzetet. Ezt követően állunk majd elő a saját elképzeléseinkkel, amelyeket folyamatosan fejleszteni fogunk. Semmi sincs kőbe vésve. Bernie az ügyvezető igazgató, továbbra is ő vezeti a sportágat. Közeli munkakapcsolatban leszünk, együtt fogjuk kialakítani a stratégiát, amely a jövőbe vezet” – tette hozzá a Liberty Media vezére.
Az óvatosan barátkozós első mondatoknál azonban sokkal lényegesebb, hogy milyen konkrét terveik vannak a száguldó cirkusszal a jenkiknek? Erre először a Liberty elnöke (egyben Carey jobb keze), Greg Maffei adott először válaszokat a Goldman Sachs bankcsoport szerdán megtartott konferenciáján. Ebből kiderült, hogy a Liberty Media elsősorban az F1 digitális és szociális médiaplatformokra terelésével szeretne bevétel-növekedést elérni. Ezen kívül tovább növelnék a licenctulajdonossal szerződésben álló előfizetős tévétársaságok számát (mint Nagy-Britanniában a SkySports, vagy Olaszországban a Sky Italia), valamint növelnék a Formula-1 jelenlétét olyan kulcspiacokon, mint az Egyesült Államok, Latin-Amerika és Ázsia.
“Úgy gondolom, a bevételeink tovább növelhetők a jelenleg nagyrészt ingyenes (televíziós) közvetítések fizetőssé tételével. Ez történt néhány évvel ezelőtt az Egyesült Királyságban, amikor a Sky megvette a közvetítési jogokat” – mondta Maffei. “Látok továbbá lehetőséget a növekedésre a szponzorációs rendszer fejlesztésével.” Maffei azt sem zárta ki, hogy a jelenleg 21 futmból álló versenynaptár – amely már most igen komoly megterhelést ró a csapatokra – további futamokkal bővülhet. Különösen fontos lenne az új tulajdonos számára, hogy egy helyett legalább két-három versenyt rendezzenek az USA-ban, amely valamennyi F1-ben részt vevő gyártó, illetve csapat (és szponzoraik) számára az első számú piacnak számít.
Érdekes lesz megfigyelni azt is, hogy vajon az Ecclestone által évek óta előkészített amerikai helyszínek (Las Vegas, New Jersey), vagy netán más, a Liberty által fontosabbnak tartott versenyhelyszínek kerülnek-e be az F1-es naptárba.
A Liberty Media vezetői látják a sportág és az Egyesült Államok 1950-es évek óta tartó románcának pozitív oldalait, a történelmi hagyományokat. De látják azt is, hogy sokkal többet lehetne kihozni a lehetőségekből. “Eddig 55 Amerikai Nagydíjat rendeztek a Formula-1-ben. Ha a versenyhelyszínek számát vesszük, az USA-ban eddig tíz városban rendeztek futamot, ami a legtöbb az F1-ben. Volt verseny Long Beach-en, Detroitban, Denverben. De ha azt kérdezik tőlem, hol lenne még érdemes az F1 természetes közönségét keresnünk, azt mondanám, hogy Miami vagy Las Vegas nagyon izgalmas helyszín lenne hosszú távon” – fejtette ki Maffei.
A száguldó cirkusz fejlődésének legnagyobb akadálya bizonyos értelemben maga Bernie Ecclestone volt. Ecclestone – mint azt azóta maga is bevallotta – nem értett az új médiához, ezért nem is foglalkozott annak fejlesztésével. Márpedig a 2010-es években a tízen-huszonéves fiatalok (akik a sportág jövőjét, potenciális vásárlóit és közönségét jelentik) ki sem teszik a lábukat az utcára az okostelefonjuk nélkül. Ők már nem tévében nézik meg az F1-et – de ha a mobiltelefonon, iPad-en nem tudják követni élőben a versenyt, ha nem tudnak olcsón F1-es versenyzést imitáló játékokat letölteni, akkor más elfoglaltságot választanak maguknak. Ez az oka az F1 tévés nézőszámának közel egy évtizede tartó, folyamatos visszaesésének.
“Az összes bevétel kevesebb mint 1egy százaléka származik a digitális médiából. Igazából semmilyen rendszere nincs a sportágnak a digitális források kihasználására. Rengeteg kiaknázatlan lehetőséget látunk például a virtuális valóságban [az F1-es játékokban] és az AR-ben (augmentált valóság)” – véli Maffei. “Hatalmas mennyiségű digitális videóanyagot rögzítünk minden egyes versenyhétvégén, amivel aztán nem kezdünk semmit. Meg sem próbáljuk eljuttatni mindezt az elkötelezett (= az extra tartalmakért fizetni képes és hajlandó – S.I.) rajongóink felé!”
Persze, a Liberty Media vezetői is tisztában vannak azzal, hogy ilyen nagymértékű fejlesztések nem történhetnek egyik napról a másikra, csak egy közép-, illetve hosszú távú fejlesztési stratégiai terv keretében. “Bernie óriási sikereket ért el azzal, hogy az F1-et a jelenlegi szintre hozta. Nekünk viszont megvannak az eszközeink és megvan a szakmai tapasztalatunk ahhoz, a következő szintre léptessük a Formula-1-et.”