Lewis Hamilton Mercedese a Q1 elején lángokat lövellve megállt, így Nico Rosberg komoly ellenfél nélkül szerezte meg idei hatodik, pályafutása 10. edzéselsőségét a Hungaroringen. Sebastian Vettel eddig kordában tudja tartani Daniel Ricciardót a Red Bull házi csatájában, Valtteri Bottas pedig dobogós reményekkel vághat neki a Magyar Nagydíjnak. Hamilton, a balesetet szenvedett Kevin Magnussen és a Ferrari stratégiai hibájából a Q1-ben búcsúzott Kimi Räikkönen főleg az esőben bízhat vasárnap.
Nem szívesen lennénk Lewis Hamilton helyében mostanában. A Mercedes bajnoki második helyezettje a pénteki két tréning után a szombati harmadik szabadedzésen is a leggyorsabb volt, borítékolni lehetett volna az ötödik pole pozícióját a Hungaroringen. Ehelyett újabb technikai hiba – ezúttal benzinfolyás – akadályozta meg a mogyoródi pálya specialistáját az edzéselsőségben, rögtön a Q1 elején. Hamilton egy felvezető kör után az első mért köre befejezésére készült, amikor a 12-es kanyarban lángok csaptak ki a Mercedes W05 Hybrid farából, és mire a boxutca bejáratához ért, a lángoló autóval félre kellett állnia.
„Egy csomó benzin kifolyt, valahol a tank melletti magasnyomású pumpa környékén. Ez a V-elrendezésű hengerek között helyezkedik el, vagyis elég mélyen. Ennek köszönhetőek a súlyos sérülések. Csak holnapra tudjuk meg, mely alkatrészek élték túl sérülés nélkül a tüzet“ – mesélte a Mercedes technikai igazgatója, Paddy Lowe.
A Mercedes úgy döntött, kicseréli a motort és a teljes elektronikát (a hibridrendszert is) a 44-es rajtszámú autóban. Egy szezonban öt erőforrás felhasználása engedélyezett, Hamilton már a negyediknél tart, és még kilenc verseny hátravan. Az angol elvileg az utolsó rajthelyről vághatna neki a vasárnapi Magyar Nagydíjnak, de a csapat úgy döntött, inkább a boxutcából fogja útnak indítani a 2008-as világbajnokot.
Hamilton pechje ismét Nico Rosberg kezére játszott, akinek ezek után nem volt túl nehéz dolga a pole pozíció megszerzésével. A Red Bull pilótái, Vettel és Ricciardo ugyan látványosan feljavultak a Hungaroringen – a világbajnok 2 perccel az edzés vége előtt, rövid időre át is vette a vezetést – és Valtteri Bottas is remekül ment a Williamsszel, de Rosberg végül 1:23 perc alá vitte le a lécet (1:22,715), amire már egyikük sem tudott válaszolni.
„Mindvégig nyitott csata volt, az utolsó köröm egyszerűen remekül összejött“ – szerénykedett Rosberg. „Persze, hogy jobban szerettem volna nyílt sisakos küzdelemben megvívni Lewisszal, az adja nekem a legnagyobb adrenalinlöketet. Nagyon boldog vagyok, de nem túl férfias küzdemelben dőlt el a pole sorsa, ami kicsit csökkenti az örömömet.“ Rosberg első edzéselsőségét szerezte meg a Hungaroringen, a hatodikat az idényben, pályafutása során pedig a tizediket.
A tűz mellett a víz is okozott izgalmakat a szombati időmérőn, pontosabban, az a néhány csepp eső, ami a Q3 kezdetén kezdett szitálni a célegyenes végén, illetve az első két kanyarban. Először Rosberg csúszott le a pályáról az első kanyar felázott féktávján, majd rögtön utána Kevin Magnussen intézte el magát, illetve a McLaren-Mercedest, ami nagy erővel csapódott a védő gumibálák közé. Magnussen nem vette elég komolyan a célegyenes végénél gyülekező esőfelhőket, ott fékezett, ahol száraz pályán mindenki szokott (a 100 méteres tábla vonalában), de ezúttal túl sok volt.
„Nehéz és kockázatos helyzet volt, de éppen a felázott aszfalt miatt óvatosan fékeztem“ – utalt vissza Rosberg a csúszkálós kalandra. „Sikerült megfékeznem az autót, nem mentem neki a gumifalnak, csak azon drukkoltam, nehogy ez a köröm legyen az, ami a végén számítani fog. Csak az első kanyar volt nedves, a pálya többi része száraz maradt.“
Magnussennek sem esett baja, az MP4-29-nek viszont összetört a bal első felfüggesztése és az orra, emiatt a dán nem vehetett részt a Q3 maradék részében. Hamilton hoz hasonlóan ő is a boxutcából fog nekivágni a versenynek vasárnap.
Hamilton és Magnussen mellett Kimi Räikkönen volt a kvalifikáció harmadik nagy vesztese. A Ferrari finnje hosszú idő után először újra jó tempót mutatott a szabadedzéseken, úgy tűnt, végre lehet egy jó hétvégéje. De az olaszok csúnyán eltaktikázták magukat: meg akartak spórolni egy garnitúra lágy gumit a versenyre, ezért nem engedték ki Kimit a Q1 végén egy biztonsági körre. Jules Bianchi köszönte szépen a lehetőséget, belőtte a Marussiát a 16. helyre, ami Räikkönen számára a kiesést jelentette.
„Az volt a terv, hogy még egyszer kimegyek a Q1-ben, de a csapat azt mondta, rendben leszünk“ – mondta Räikkönen, akinek szokatlan szándéka, hogy beszéljen a Ferrari időmérő edzés utáni sajtótájékoztatóján, sokat elárult. „Megkérdeztem párszor, hogy 100 százalékig biztosak vagyunk-e ebben, de láthatják a választ (az eredményt)“ – nyilatkozta Räikkönen, aki a 17. helyről indulva csak egy remek rajtban és az esőben reménykedhet. A Ferrari csapatvezetője annyit válaszolt a csapat stratégiai hibáját firtató kérdésre a SKY Sports riporterének: „No comment”.
A Williams hozta az elmúlt futamokon megszokott formáját: Bottas a harmadik helyről indulva reménykedhet a dobogóban, de Felipe Massa számára sincs még elveszve semmi. A brazil FW36-osát egy régebbi fejlesztésű padlólemezzel szerelték fel (az újat összetörte a hockenheimi bukfenc során), ami Rob Smedley főmérnök szerint kissé felborította az autó balanszát. A hatodik helyről indulva Massa is esélyes arra, hogy végre kövér pontokra váltsa az autóban rejlő potenciált – pláne, ha esni fog vadárnap, amire az előrejelzések szerint nagy esély van.
29. Magyar Nagydíj, Hungaroring. Az időmérő edzés végeredménye:
-
ROSBERG (D) Mercedes AMG W05 1:22,715 (190,674 km/h átlag)
-
VETTEL (D) Red Bull-Renault 1:23,201
-
BOTTAS (FIN) Williams-Mercedes 1:23,354
-
RICCIARDO (AUS) Red Bull-Renault 1:23,391
-
ALONSO (SPA) Ferrari F14 T 1:23,909
-
MASSA (BRA) Williams-Mercedes 1:24,223
-
BUTTON (GB) McLaren-Mercedes 1:24,294
-
VERGNE (FRA) Toro Rosso-Renault 1:24,720
-
HÜLKENBERG (D) Force India-Mercedes 1:24,775
-
MAGNUSSEN (DK) McLaren-Mercedes idő nélkül
-
KVJAT (RUS) Toro Rosso-Renault 1:24,706
-
SUTIL (D) Sauber-Ferrari 1:25,136
-
PÉREZ (MEX) Force India-Mercedes 1:25,211
-
GUTIÉRREZ (MEX) Sauber-Ferrari 1:25,260
-
GROSJEAN (FRA) Lotus-Renault 1:25,337
-
BIANCHI (FRA) Marussia-Ferrari 1:27,419
-
RAIKKÖNEN (FIN) Ferrari F14 T 1:26,792
-
KOBAJASI (JAP) Caterham-Renault 1:27,139
-
CHILTON (GB) Marussia-Ferrari 1:27,819
-
ERICSSON (S) Caterham-Renault 1:28,643
HAMILTON (GB) Mercedes AMG W05 idő nélkül
MALDONADO (VEN) Lotus-Renault idő nélkül
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: